Beställ material
Du som patient kan beställa pump och bärmaterial samt instruktionsmaterial från Produodopa Support. Materialet finns även tillgängligt i PDF format, klicka här.
Steg för steg – Instruktion för din behandling
Underlägg för att organisera dina tillbehör
Snabbguide – Instruktion för din behandling
Dina första 10 veckor
Rotationsschema – kom ihåg var du ska sätta din nästa infusion
Produodopa information – Till dig som ska få Produodopa
Patientguide
Kan jag hantera Produodopa själv eller kommer jag att behöva hjälp?
De allra flesta klarar av att sköta sin behandling själva, men en del personer kan behöva viss hjälp av hemtjänst eller närstående.
Hur bär jag pumpen?
Det finns olika typer av bärmaterial. Du kommer att få hjälp att hitta bärmaterial som fungerar bra för dig.
Hur förvaras Produodopa?
Läkemedelsflaskorna ska transporteras och förvaras som kylvara. Flaskorna kan dock förvaras i rumstemperatur i max 28 dagar, men flaskor som har förvarats i rumstemperatur får inte återföras till kylen. Dessa måste i så fall kasseras.
Det är viktigt och möjligt med ett aktivt liv både för dig som behandlas med Produodopa och för dig som är närstående.
Till följd av den jämna tillförseln av medicinen och ökad må-bra-tid, är det vanligt att en del aktiviteter som tidigare kanske har begränsats på grund av sjukdomen, nu är möjliga att göra igen. Oavsett om det handlar om fysiska, psykiska, andliga eller sociala aktiviteter. En del aktiviteter går också med fördel att göra tillsammans. Ibland kan det kännas bra att göra dessa aktiviteter med personer i samma situation som du och ibland kanske det är stimulerande att det inte är sjukdomsspecifikt.
Det är ganska vanligt att vilja ut och resa, både inrikes- och utrikesresor. Om det är aktuellt för dig, så finns det en del tips som du kan tänka på, speciellt vid flygresor utomlands. Läs mer om att resa med Produodopa här
Produodopa Support – en trygghet för dig!
Produodopa Support är ett patientstödsprogram som syftar till att stödja dig som patient och dina närstående. Supporttjänsten följer dig genom hela Produodopabehandlingen, från uppstart till uppföljning genom att erbjuda teknisk support av systemet. I supporterbjudandet ingår pump, bär – och informationsmaterial om Produodopa och Produodopasystemet.
Supporttelefonen är öppen vardagar kl 09:00–17:00
Övriga tider kan meddelande lämnas på telefonsvararen
On/Off-fenomen: Svängningar mellan god rörlighet och stelhet eller överrörlighet. Svängningarna kan vara kraftiga och komma plötsligt och oförutsägbart.
Dyskinesi: Överrörlighet och svårighet att vara still.
Dystoni: Ofrivilliga muskelsammandragningar eller kramper som begränsas till någon eller några enskilda muskelgrupper.
Hypokinesi: Rörelsehämning. Yttrar sig som att kroppens rörelser blir långsamma och svåra att klara av trots normal muskelkraft.