Frågor och svar om Produodopa
FRÅGOR OM ATT LEVA MED PRODUODOPA
De allra flesta klarar av att sköta sin behandling själva, men vissa kan behöva viss hjälp av hemtjänst eller närstående.
Det finns olika typer av bärmaterial. Du kommer att få hjälp att hitta bärmaterial som fungerar bra för dig.
Läkemedelsflaskorna ska transporteras och förvaras som kylvara. Flaskorna kan dock förvaras i rumstemperatur i max 28 dagar, men flaskor som har förvarats i rumstemperatur får inte återföras till kylen. Dessa måste i så fall kasseras.
Absolut! Produodopa kommer att kunna hjälpa dig med dina aktiviteter. Du kan tillfälligt koppla bort pumpen för att exempelvis duscha, bada eller simma. Låt inte pumpen vara bortkopplad i mer än en timme.
Mat påverkar inte upptaget av läkemedlet i kroppen, så du kan äta vad du vill och när du vill.
Produodopa går att kombinera med annan typ av parkinsonbehandling.
Pumpen tål inte vatten och ska därför kopplas bort innan duschen eller badet. Låt klisterlappen med kanylen sitta kvar, så att du inom en timme kan koppla på pumpen igen.
Produodopa kan ge samma biverkningar som levodopatabletter. Vanliga biverkningar är yrsel, fall, oro eller ångest, depression hallucinationer, viktminskning, överrörlighet (dyskinesier) och urinvägsinfektion. För fullständig information kring biverkningar. se bipacksedeln på www.fass.se.
Det är dessutom mycket vanligt att det förekommer irritation vid infusionsstället såsom rodnad, värmekänsla, svullnad, smärta och missfärgning vid tryck. Du behöver byta infusionsställe om du upptäcker dessa hudförändringar. Gör en daglig inspektion av huden runt infusionsstället, tvätta händerna, följ steril hantering och byt infusionsställe regelbundet (minst var tredje dag) för att minska dessa biverkningar.
Kontakta din behandlande klinik om du upplever några problem med biverkningar av läkemedlet eller hudförändringar på infusionsstället. Om du upplever akut ögonsmärta, huvudvärk, suddig syn, illamående och kräkningar kan detta vara tecken på trångvinkelglaukom. Sluta att använda Produodopa och kontakta omedelbart läkare. Du kan även läsa mer på fass.se
Ja, det är inga problem att flyga med Produodopa eftersom pumpen inte stör någon elektronisk utrustning. För att undvika problem i säkerhetskontrollen rekommenderar vi att du reser med ett läkarintyg som styrker att du behöver pumpen av medicinska skäl. Ett sådant intyg kan du få av din behandlande läkare.
I första hand bör du tala med din behandlande klinik men du kan även kontakta Produodopa Support på 020-50 60 50 (vardagar kl. 09:00 –17:00) eller info@produodopa.se
Kan jag hantera Produodopa själv eller kommer jag att behöva hjälp?
De allra flesta klarar av att sköta sin behandling själva, men en del personer kan behöva viss hjälp av hemtjänst eller närstående.
Hur bär jag pumpen?
Det finns olika typer av bärmaterial. Du kommer att få hjälp att hitta bärmaterial som fungerar bra för dig.
Hur förvaras Produodopa?
Läkemedelsflaskorna ska transporteras och förvaras som kylvara. Flaskorna kan dock förvaras i rumstemperatur i max 28 dagar, men flaskor som har förvarats i rumstemperatur får inte återföras till kylen. Dessa måste i så fall kasseras.
Det är viktigt och möjligt med ett aktivt liv både för dig som behandlas med Produodopa och för dig som är närstående.
Till följd av den jämna tillförseln av medicinen och ökad må-bra-tid, är det vanligt att en del aktiviteter som tidigare kanske har begränsats på grund av sjukdomen, nu är möjliga att göra igen. Oavsett om det handlar om fysiska, psykiska, andliga eller sociala aktiviteter. En del aktiviteter går också med fördel att göra tillsammans. Ibland kan det kännas bra att göra dessa aktiviteter med personer i samma situation som du och ibland kanske det är stimulerande att det inte är sjukdomsspecifikt.
Det är ganska vanligt att vilja ut och resa, både inrikes- och utrikesresor. Om det är aktuellt för dig, så finns det en del tips som du kan tänka på, speciellt vid flygresor utomlands. Läs mer om att resa med Produodopa här
Produodopa Support – en trygghet för dig!
Produodopa Support är ett patientstödsprogram som syftar till att stödja dig som patient och dina närstående. Supporttjänsten följer dig genom hela Produodopabehandlingen, från uppstart till uppföljning genom att erbjuda teknisk support av systemet. I supporterbjudandet ingår pump, bär – och informationsmaterial om Produodopa och Produodopasystemet.
Supporttelefonen är öppen vardagar kl 09:00–17:00
Övriga tider kan meddelande lämnas på telefonsvararen
On/Off-fenomen: Svängningar mellan god rörlighet och stelhet eller överrörlighet. Svängningarna kan vara kraftiga och komma plötsligt och oförutsägbart.
Dyskinesi: Överrörlighet och svårighet att vara still.
Dystoni: Ofrivilliga muskelsammandragningar eller kramper som begränsas till någon eller några enskilda muskelgrupper.
Hypokinesi:Rörelsehämning. Yttrar sig som att kroppens rörelser blir långsamma och svåra att klara av trots normal muskelkraft.